EMPAYAR MAURYA

Wednesday 28 March 2012

Empayar Maurya (326- 185 SM)
Pengasas empayar ini ialah Chandragupta Maurya yang berasal daripada puak Mauriya. Empayar inin telah mencapai zaman gemilang ketika agarama Buddha da njaina menjadi anutan pemerintah; terutama apabila Asoka memeluk agama itu dan menjadi penaungnya. Empayar ini berada di puncak keagungan dan zaman keemasannya pada zaman pemerintahan Asoka (268 – 231 SM). Beliau telah  mewujudkan  jawatan pegawai keadilan untuk memastikan semua reformasi yang dirancangkan oleh pemerintahan pusat dilaksanakan di peringkat wilayah. Kejayaan beliau adalah disebabkan ketegasannya untuk menjatuhkan hukuman berat ke atas pesalah seperti hukuman mati secara tegas dan berkesan.
            Sebuah buku “Arthasastra” yang berupa teks tentang kerajaan dan ekonomi susunan atau karya Kautalya (penasihat kepada Chandragupta) juga telad ditulis. Buku ini telah dijadikan panduan kepada pemerintahan dan dihortmati oleh semua rakyat.
            Zaman Maurya berakhir dengan berlakunya serangan dari luar, sekitar tahun 185 SM – 320 SM. Ianya digantikan oleh Pushyamitra Sungha (180SM), pengasas Dinasti Shunga apabila berjaya menguasai sebahagian lembah Ganges. Bagainamapun kedatangan Iskandar Zulkarnain (Iskandar yang Agung) atau Alexander The Great pada tahun 327 SM telah menyebabkan lahirnya masyarakat Indo Great yang terdiri daripada Bactria, Scyhians dan Parthians yang merupakan kelompok- kelompok nomad yang berhijrah ke Asia Tengah, termasuk India dan kemudiannya menubuhkan dinasti-dinasti kecil.



0 comments:

Post a Comment